3. týden postní
(cyklus C)

 

Více světců pro každý den včetně liturgických textů
najdete na www.katolik.cz nebo na www.liturgie.cz

 

Pondělí 29. 2. sv. Kasián

Pocházel ze vznešenějšího rodu z Itálie, patrně z Říma - nejsou dostatečné zprávy. Legenda uvádí, že byl v Akvileji vysvěcen na biskupa a jako misionář odešel na sever do Tyrolska. Nevzdělané obyvatelstvo vyučoval víře a obracel ho k Bohu. Potýkal se s jejich předsudky a navyklými mravy. 

O jeho mučednictví hovoří římské martyrologium. Dospělí byli vůči přijetí víry zatvrzelí. Kasián proto rozvinul úsilí o oslovení mládeže. Začal otevřením školy se všeobecnou základní výukou a brzy se prý stal oblíbeným mezi obyvateli. S láskou podával dětem nauku víry a vedl je k ctnostnému životu, zdůrazňujíc jim zlo hříchu. Odpor jeho žáků k božstvům neušel pozornosti dospělých a zdaleka ne všechny děti jeho učení víry přijaly. V té době nahrálo odpůrcům křesťanství císařské nařízení proti křesťanům a Kasiána označili za tupitele bohů. Byl zatčen a při veřejném soudu vyznal svou víru s prohlášením, že se snaží, aby jeho žáci poznali Ježíše Krista, aby životem podle jeho učení se stali šťastnými navěky. U soudu bylo použito problémových dětí, které víru nepřijaly a na které jako učitel použil někdy tělesné tresty. Soudní závěr zněl ve smyslu, že Kasián je svůdce a trapič mládeže a proto má být od mládeže veřejně potupen a podle její zvůle umučen. Podle legendy byla proto svolána zhýralá mládež, která z něho strhala šaty a mučila u sloupu. Údajně byl otloukán školními deskami, bodán a drásán ostrými kovovými psacími nástroji, kterými se tehdy psalo na tabulkách potažených voskem. Po způsobu otrlých katanů se na jeho mučednické smrti mělo podílet až dvě stě dětských ukrutníků. V XI. století byl nad jeho hrobem vystavěn jemu zasvěcený chrám. Je patronem učitelů a vychovatelů.

sv. KasiánObrázek převzat z www.wikipedia.com

 

Středa 3. 3. sv. Kunhuta

Sv. Kunhuta byla manželkou Jindřicha II. a cele patřila lidu, který se na ni mohl obrátit s každou prosbou. Ve svém postavení viděla povinnost být strážným andělem císaři i lidu. Měla zásluhu na Jindřichově spravedlivém panování i na dosazování jen opravdu zbožných a učených biskupů. Manželé žili zdrženlivě a ve spojení duší se navzájem obohacovali ctnostmi, dodržujíce slib čistoty složený před sňatkem. Kunigunda nebyla ušetřena zkoušky. Pro křivé nařčení byla podrobena tzv. "Božímu soudu" a bosá musela přejít rozžhavená železa. Bůh jí zázrakem pomohl dokázat nevinu. Dala vystavět dóm v Bambergu. Po smrti Jindřicha vstoupila do kláštera, který založila a v něm žila i zemřela jako obyčejná řeholnice.

sv. KunhutaOboustranné malovaná deska z Moravské galerie v Brně
Císař Jindřich a sv. Kunhuta
převzato z www.technologiaartis.org

 

4. neděle postní

O čtvr neděli postní se může v liturgii použít místo fialové růžová barva. Připomínáme si, že již vstupujeme do druhé poloviny čtyřicetidenní postní doby. Je to taková předzvěst velikonoční radosti, která přináší více světla, a to i do liturgické barvy. Tato neděle bývá nazývána jako Laetare, což znamená "vesel se" (Vesel se, Jeruzaléme! Jásejte nad ním všichni, kdo ho milujete. Zajásejte, neboť váš zármutek se promění v radost a budete nasyceni ze zdroje útěchy. Iz 66,10-11)

(Zdroj: www.liturgie.cz)